27 aprilie 2012

Prin gradina



Odata cu topirea nametilor am inceput si noi lucrul pe langa casa si prin gradina. Mult spus gradina, deoarece o casa nelocuita de multi ani nu mai are un spatiu de gradina ci o jungla de plante si urzici, care incearca sa readuca in starea de haos primordial
orice locusor care odata fusese amenajat de om. Asa ca am inceput cu curatenia prin jurul gospodariei provizorii, grebland si adunanad toate resturile de plante peste care a trecut o iarna foarte grea si 120 cm de zapada.
Cele mai practice si folositoare metode sunt in acest caz straturile inaltate, atat de utilizate de catre cei care practica metodele permaculturii. Am facut straturi mici si mari. Cele mici au la baza materiale vegetale uscate, tulpini de urzici, crengute, paie, fan, pe care le asezam direct pe iarba sau mai bine pe locul unde cresc urzici. Peste acest strat de 15-20cm punem pamant sau 12-15cm de balegar compostat si plantam direct in el.



Straturile lungi si curbate sunt facute pe un suport de crengute de copaci si radacini de urzici. Radacinile de urzici le-am scos din pamantul pe care doream sa-l punem deasupra stratului. Apoi am acoperit toate radacinile cu un strat de scanduri putrezite si am acoperit totul cu 12-15cm de balegar compostat.
Am semanat imediat si deja se vad primele cepe si ridichi iesite.














O alta metoda este de a face straturi mult mai inalte daca exista multe materiale de descompus, cum ar fi lemne purezite, crengi mari, sau orice cantitate mai mare de materiale vegetale uscate. Le-am asezat cat mai compact in straturi lungi dispuse perpendicular pe panta terenului si le-am acoperit cu pamantul de langa. Deasemena am semanat imediat pe ele. Trebuie tinut cont ca pe aceste straturi inaltate sa nu se semene plante care vor avea radacini adanci.


Tot langa casa am plantat si cartofi intr-o metoda nefolosita deobicei la noi in tara. Adica i-am pus direct pe iarba si i-a acoperit cu paie de fan sau chiar fan putin descompus. Cand plantutele de cartofi vor iesi de sub fan si se vor inalta destul, vom mai face inca odata operatinea de mulcire (acoperirea cu fan). Artizanii au fost copiii, sub indrumarea si cu ajutorul noastru.




Un comentariu:

Elefant.ro - Premium
Bio-Cosmetics.ro